Kreatywność to coś w rodzaju aktu przekształcania nowych pomysłów w rzeczywistość. Charakteryzuje się umiejętnością postrzegania świata w nowy sposób, znajdowania ukrytych wzorców, tworzenia powiązań między pozornie niezwiązanymi ze sobą zjawiskami i generowania rozwiązań. Obejmuje myślenie i wykonanie pomysłu. Bez wątpienia odgrywa ważną rolę w rozwoju każdego z nas, ale pełni też szalenie ważną funkcję w naszym życiu zawodowym.
Jak powiedział kiedy Thomas Edison „zawsze jest sposób, żeby zrobić coś lepiej”. Te słowa znakomicie odzwierciedlają powód, dla którego każdy pracodawca powinien dbać o kreatywność ludzi, którzy dla niego pracują. Bo jeśli można zrobić coś lepiej, znaczy to, że firma stale będzie płynęła i będzie konkurencyjna.
K jak kreatywność
Słowo kreatywność pochodzi od łacińskiego wyrazu „creatus” czyli „twórczy”. Mówimy o niej, że jest to postawa twórcza.
Dlaczego kreatywność jest tak ważna w naszym życiu?
Kreatywność jest jedną z najważniejszych cech, jakie może posiadać każdy z nas. Dzięki niej możemy poradzić sobie w trudnej sytuacji, być bardziej innowacyjni, ale i świeżo patrzeć na różne sprawy. Poza tym jest cenna w pracy.
Jeśli chcesz być w życiu kreatywny, musisz przestać bas się pomyłek.
(Joseph Chilton Pearce)
Żeby być wynalazcą, trzeba mieć bujną wyobraźnię i stertę rupieci.
(Thomas Edison)
To, co jest teraz udowodnione, kiedyś tylko sobie wyobrażano.
(William Blake)
Oto kilka ważnych kwestii, które sprawiają, że kreatywność pełni ważną rolę w naszym życiu.
Pomaga nam rozwiązywać problemy
Najważniejszym powodem, dla którego kreatywność jest ważna w codziennym życiu, jest rozwiązywanie problemów. Dzięki niej jesteśmy w stanie lepiej rozwiązywać różne rodzaje problemów, które mogą pojawić się w różnych obszarach życia prywatnego i zawodowego.
Kreatywność ma to do siebie, że pomaga nam „ugryźć” sprawę z różnych stron, spojrzeć inaczej, świeżo i niesztampowo. W ten sposób, gdy na naszym horyzoncie pojawi się problem szybciej i łatwiej możemy sobie z nim poradzić.
Poza tym pomaga nam w tym, abyśmy mogli spojrzeć z dystansem na to, co zrobiliśmy. Zazwyczaj ludzie czegoś nie robią, ponieważ zwyczajnie boją się. Kreatywność to taka magiczno-niemagiczna rzecz, która pomaga zwyciężyć nasze lęki.
Może sprawić, że będziemy żyli dłużej
Naukowcy mają to do siebie, że lubią wszystko przebadać, zabrali się więc i za kreatywność. W wyniku pewnego badania okazało się, że ludzie kreatywni mają mniejsze ryzyko przedwczesnej śmiertelności i żyją więcej od przeciętnego człowieka.
Chodzi tutaj o wykorzystanie różnych sieci neuronowych w mózgu. Kreatywność zmniejsza stres i lęk, poprawia wyniki leczenia i zmniejsza negatywne emocje.
Oczywiście wpływa także na jakość naszego życia tu i teraz.
Pomaga stać ci się bardziej pewną osobą
Dobre chwile, wzloty i sukcesy są mile widziane w życiu każdego człowieka. Z kolei upadki, załamania i słabości wcale nie są już tak mile widziane.
Pomyślcie sobie, jesteście malarzem, pisarzem lub autorem piosenek. Jeśli nie odważycie się pokazać komuś tego, co robicie, wasza szuka nigdy nie ujrzy światła dziennego.
Aby zrobić krok do przodu należy zebrać się w sobie i mieć siłę stanąć twarzą w twarz z ryzykiem. Jeśli stawimy temu czoła, kreatywność pomoże zbudować pewność siebie.
Działa tu prosty mechanizm. Znamy swoją wartość, mamy do siebie zaufanie i szacunek i dzięki temu możemy zrozumieć, że niepowodzenie to część procesu twórczego i życia. Nie ma na świecie ani jednej osoby, której biografia byłaby jednym wielkim maratonem tylko i wyłącznie dobrych chwil i sukcesów.
A jeśli będziemy tego świadomi i przyjmiemy to do swojego serca, pomoże nam to przetrwać porażki. A każde pokonanie niepowodzeń, to krok ku większemu rozwojowi.
Nowy sposób wyrażania siebie
Kreatywność ma wielką zaletę, że możesz przyjmować wiele form. Pomaga wyrazić ci uczucia, myśli, przemyślenia, poglądy, i to w taki sposób, który będzie najbardziej przyjemny i zrozumiały dla innych. Jest to istotne w życiu osobistym i zawodowym.
Przynosi satysfakcję
Najlepszą rzeczą w satysfakcji wynikającą z kreatywności jest to, że nie zna ona żadnego wieku ani etapu życia. Kreatywność zapewnia, że niezależnie od sytuacji, którą przeżywasz, świat należy do ciebie.
Jak sprawić, aby twoi pracownicy byli bardziej kreatywni?
Kreatywność to najważniejsza forma myślenia.
(Deepak Chopra)
Nie można zużyć kreatywności. Im więcej z niej korzystasz, tym więcej jej masz.
(Maya Angelou)
Człowieka kreatywnego motywuje chęć osiągnięcia celu, a nie pokonania innych.
(Ayn Rand)
Bez wątpienia kreatywność to nie tylko modne słowo, ale bardzo ważna sprawa w życiu każdego z nas. Odgrywa również ogromną rolę w naszym życiu zawodowym. Pracuje też na sukces każdej firmy.
Jak rozbudzić kreatywność w pracownikach? Oto kilka prostych rad!
Podkreśl znaczenie kreatywności dla biznesu
Szef zawsze powinien mieć taką komunikację ze swoimi pracownikami, aby mieć pewność, że każda osoba ma świadomość, że chce on usłyszeć ich pomysły.
Ważne jest także, aby pracownicy mieli świadomość rangi innowacji, jej roli w utrzymywaniu firmy na dobrej pozycji i pozostaniu konkurencyjnym.
Czas na kreatywność
Pracownicy, aby być kreatywnymi powinni mieć świadomość, że regularnie przeznaczasz czas na ich rozwój w tej kwestii. Mogą to być różne pomysły i drogi podkręcania ich kreatywności. Wśród nich warto wymienić chociażby: burzę mózgów, stałe warsztaty grupowe, dni zespołu czy przeznaczenie przestrzeni na osobistą refleksję pracownika nad powierzonymi mu zadaniami w firmie.
Aktywnie wymagaj twórczego podejścia do pracy
Jeśli chcesz mieć innowacyjną i świetnie prosperującą firmę, jednym z najważniejszych elementów tej machiny są twoi pracownicy. Jako szef żądaj od nich twórczego podejścia do pracy, poproś o sugestie na temat różnych działań, zapytaj, co uważają, że warto zmienić.
Jak to zrobić? Zwołaj zebranie i poproś o niesztampowe rozwiązania dla problemu. Daj do zrozumienia każdemu pracownikowi, że zawsze masz drzwi otwarte dla tych, którzy mają pomysły. Możesz też po prostu gdzieś w biurze postawić skrzynkę, do której anonimowo można wrzucać najróżniejsze sugestie co do funkcjonowania firmy.
Aktywnie zachęcaj do dzielenia się pomysłami, wspólnej pracy. Inspiruj, że w zespole można nawzajem się od siebie wiele nauczyć – udoskonalać coś, prowadzić eksperymenty czy odkrywać nowe możliwości.
Postaw na szkolenia z technik innowacyjności
Nie każda osoba musi posiadać umiejętności zw. z kreatywnym rozwiązywaniem problemów. Rozważ sesje treningowe w technikach tj.: burza mózgów, myślenie lateralne czy mapowanie umysłu.
Szkolenia z technik innowacyjności przyniosą efekty, które przełożą się na jakość pracy pracowników. Poza tym każdy z pracowników będzie miał świadomość, iż miał możliwość też samemu się rozwinąć.
Poszerz ich doświadczenia
To naprawdę znakomity sposób na podkręcenie kreatywności i innowacyjności u pracowników.
Tylko jak to zrobić? Możesz postawić na krótkie zmiany miejsc pracy, które pracownikom dadzą nową, inną i świeżą perspektywę swoich obowiązków i celów.
Zachęcaj także pracowników do tego, aby przyglądali się temu, jak funkcjonuje rynek – aby nauczyli się nie tylko patrzeć, ale i dostrzec to, jak inne firmy robią różne rzeczy, nawet w innych sektorach.
Zapytaj ich o pracę
Poproś ich, aby uchwycili w głowie obraz swojej pracy, zatrzymali go na chwilę i przyjrzeli mu się. A potem niech wyciągną wnioski na temat własnego podejścia do pracy. Zadaj im ważne pytania zw. z tym, co według nich działa dobrze, a co jest złe.
Niech czują, że jesteś pomocny
Pracownicy czują się lepiej w firmach, gdzie czują się dobrze, mają świadomość, że choć są pracownikami i mają jakiegoś zwierzchnika ich pracy, nie traktuje się ich jak niewolników czy roboty.
Ważne jest, aby zawsze entuzjastycznie reagować na wszystkie pomysły, nawet jeśli jakiś pracownik właśnie powiedział ci najbardziej durnowaty i głupi pomysł. Dlaczego to ważne? Aby człowiek ten poczuł się, że może wszystko ci powiedzieć, że wysłuchasz jego pomysłów i weźmiesz je pod uwagę. Być może teraz jego myśl była beznadziejna, ale kto wie, kreatywność sprawia, że za którymś razem może pojawić się jakaś perełka, godna odnotowania.
Niech pracownicy czują, że tolerujesz błędy
Jeśli chcesz mieć kreatywny zespół musisz zdać sobie sprawę, że nie od razu pierwszy pomysł będzie tym, który doda wartość twojej firmie. Wszystko dzieje się krokami.
Twórcze myślenie zawsze wiąże się z porażkami i ryzykiem. Toleruj więc błędy. Pozwól pracownikom uczyć się na nich, nie ma lepszego nauczyciela niż własne niepowodzenia.
Jeśli zaczniesz karać ludzi za niepowodzenia kreatywnego podejścia do pracy, stracisz.
Nagradzaj tych, którzy kreatywnie podchodzą do swoich obowiązków
Wprowadzenie systemu nagród, ale zdrowego i podkręcającego zdrową rywalizację, a nie chory wyścig szczurów, może naprawdę pomóc rozwojowi twojej firmy.
Zacznij motywować swoich pracowników czy zespoły, które wymyślają świetne pomysły. I nagradzaj ich za każdym razem, aby czuli, że twórcze myślenie jest po coś.
Miej swoje wartości i ucz tego pracowników
Kreatywność ma znaczenie jedynie wtedy, gdy rzeczywiście powoduje do działania. Niech myślenie i działanie twórcze stoi za większymi ideami i wartościami. Ale aby to wszystko mogło się napędzać i rozwijać daj ludziom czas i zasoby, aby mogli być kreatywni, działać i wdrażać w życiu swoje pomysły.
Mam na imię Miłosz i mieszkam w Poznaniu. To moje rodzinne miasto, które nieustannie mnie zachwyca. Od ponad 4 lat pracuję jako tłumacz języka niderlandzkiego oraz copywriter. Praca ta daje mi niesamowitą możliwość poznawania nowych ludzi i wszelkich nowinek ze świata kultury, nauki i branży tłumaczeniowej. Moje doświadczenie sprawia, że chętnie się dzielę swoimi spostrzeżeniami i wiedzą. Chętnie podzielę się nimi także i z Tobą. Moją pasją jest także bieganie, któremu poświęcam każdą wolną chwilę.